Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Джнана-йога: йога мудрості та внутрішнього самопізнання

Оновлено:
Photo of author
Written By Sumantra Yoga

Намасте! Мене звати Сумантра. Я звичайна людина яка закохана в життя та йогу. Безмежно рада дітились із Вами знаннями про йогу у своєму блозі.

iHerb WW

Йога почалася як розумова практика для відкриття технік і методів використання розуму для зменшення страждань, а також для виявлення та створення більше задоволення, радості та спокою. Оскільки йога продовжувала вдосконалюватися, розвиватися та вивчатися, вона стала різноманітнішою за типами та філософією практики. Йога розробила три, а потім і чотири основні шляхи практики: карма-йога (безкорисливе служіння),  бхакті-йога (відданість),  раджа-йога (медитація) і джняна-йога (самодослідження). Джнана (мудрість або знання) вважається найважчим з чотирьох основних шляхів йоги, що вимагає великої сили волі та інтелекту.

Що таке джняна-йога?

Джняна на санскриті означає «знання або мудрість»

Джняна-йога — це шлях досягнення знання справжньої природи реальності через практику медитації, самодослідження та споглядання. Джнана-йога може бути визначена як «усвідомлення абсолютної свідомості» і є комплексною практикою самонавчання.

Answear UA

У Джнана-йозі розум використовується для дослідження своєї власної природи та виходу за межі ототожнення розуму з його думками та его. Фундаментальна мета Джнана-йоги — звільнитися від ілюзорного світу майя (самообмеження думок і сприйняття) і досягти єднання внутрішнього Я (Атмана) з єдністю всього життя (Брахманом). Це досягається шляхом постійного відпрацювання розумових технік самоопитування, рефлексії та свідомого просвітлення, які визначені в Чотирьох Стовпах Знання. Джнана-йога використовує односпрямовану медитацію на одне питання самодослідження, щоб усунути покривала ілюзії, створені вашими концепціями, поглядами на світ і сприйняттям. Ця практика дозволяє усвідомити тимчасовість і ілюзорність майї та бачити єдність усіх речей.

«Джняна-йога, або наука про Я, не є предметом, який можна зрозуміти й усвідомити шляхом простого інтелектуального вивчення, міркування, обговорення чи аргументів. Це найважча з усіх наук». – Свамі Шивананда

Передумови джняна-йоги

Чотири стовпи знання — це прописані кроки до досягнення звільнення в джнана-йозі. Ці практики спираються одна на одну, тому їх слід практикувати в послідовному порядку. Навіть якщо людина не має на меті досягнення звільнення, практика цих технік сприятиме розвитку духовного проникнення та розуміння, а також зменшить її страждання та невдоволення життям.

  • Вівека (розпізнавання, розрізнення) — це навмисна, безперервна інтелектуальна спроба розрізнити реальне й нереальне, постійне й тимчасове, а також Я й не-Я.
  • Вайраґ’я (безпристрасність, відстороненість) — це культивування неприхильності або байдужості до тимчасових об’єктів мирського майна та его-розуму. «Лише тоді, коли розум абсолютно вільний від будь-яких прихильностей, справжнє знання починає світати». – Свамі Шивананда.
  • Шацампат (шість чеснот) — це шість розумових практик для стабілізації розуму й емоцій, а також для подальшого розвитку здатності бачити за межами ілюзій майї.
    • Шама (спокій) — здатність підтримувати розум у спокої, сповільнюючи його реакцію на зовнішні подразники.
    • Дама (стримування, контроль) — це зміцнення розуму, щоб він міг протистояти контролю почуттів, і тренування почуттів, щоб вони використовувалися лише як інструменти розуму.
    • Упараті (відхід, зречення) — це відмова від усіх видів діяльності, які не є дхармою (обов’язком). Дотримується простого способу життя, який не містить мирських відволікань від духовного шляху.
    • Титікша(витривалість, терпимість) — терпимість до зовнішніх несприятливих ситуацій, які зазвичай вважаються такими, що викликають страждання, особливо в крайніх протилежних станах (успіх і невдача, гаряче і холодне, задоволення і біль).
    • Шраддха (віра, довіра) — це відчуття впевненості та віри у свого гуру (вчителя), священні писання та шлях йоги.
    • Самадхана (зосередженість) — це повна однонаправленість розуму.
  • Мумукшутва (туга) – це інтенсивне і пристрасне бажання досягти звільнення від страждань. Щоб досягти звільнення, людина повинна бути повністю відданою шляху, з таким бажанням, щоб усі інші бажання зникли.

Як практикувати Джняна Йогу

Може бути важко зрозуміти інтелектуальний підхід джняна-йоги, і оскільки можна легко переоцінити інтелектуальні досягнення, важливо розвивати смирення та співчуття на цьому шляху. Легко заплутатися в конструкціях і думках розуму і втратити з поля зору мету Ґ’яни: усвідомити божественну єдність, притаманну всім істотам.

Рекомендується практикувати хатха-йогукарма-йогу та бхакті-йогу як передумови. Ці практики йоги підготують і очистять тіло, розум і серце до суворої джняна-йоги.

Як тільки ви досягнете певного прогресу в інших йогах, почніть практикувати чотири стовпи знання. Вам не потрібно відчувати, що ви опанували один стовп, перш ніж переходити до наступного, але не піддавайтеся спокусі просуватися вперед, перш ніж ви будете готові. Це вважається просунутою практикою, тому вона буде протипоказана тим, хто має емоційну нестабільність. Настійно рекомендується працювати з кваліфікованим учителем або гуру, щоб точно оцінити ваш прогрес, запропонувати індивідуальні інструкції та надати керівництво для вашого прогресу.

джняна йога

Три основні практики джняна-йоги

Після того, як ви вивчили та успішно практикували чотири стовпи, вважається що ви готові розпочати три основні практики джняна-йоги. Ці вчення Упанішад включають шравану, або «слух», манану, або «рефлексію», і нідідх’ясану, або «медитацію». Вони ведуть до Атма-Сакшаткара або прямого усвідомлення.

  • Шравана  — це слухання або переживання священного знання в стародавніх ведичних текстах Упанішад. Зазвичай вчитель або гуру буде вести йога через дискусії щодо філософії недуалізму. На цьому етапі студент повинен читати та вивчати Упанішади та досягти глибокого розуміння понять Атмана та Брахмана та філософії недуалізму.
  • Манана – це мислення та роздуми про ці вчення про недуальність. Очікується, що учень витратить багато годин на роздуми та споглядання різних ідей свадх’яї та шравана.
  • Нідідх’ясана  – це постійна і глибока медитація на внутрішнє Я. Це передбачає медитацію та роздуми над справжнім значенням Маха-Вак’їв, основних мантр або «Великих висловів» Упанішад. Завдяки безперервній зосередженості на цих зернах мудрості йог може отримати союз думки та дії, знання та буття.

Великі вчення Упанішад

Санскритське слово «Маха» можна перекласти як великий або могутній, а слово Вак’я перекладається як речення або вислів. Маха-Вак’ї є найбільш шанованими та найсильнішими висловлюваннями в давньоіндійських писаннях Упанішад. Регулярне споглядання та медитація Маха-Вак’їв очищає наш розум, сприяє самоспостереженню та проникненню та веде до трансцендентних станів усвідомлення.

Є чотири основні Маха-Вак’ї, але їх споглядання веде до того самого усвідомлення. Вони представляють різні точки зору на те, як побачити неподільну єдність усіх речей. Ці чотири афоризми також дають відповіді на класичні питання джняна-йоги. «хто я?, яка моя мета?» Яка природа цієї реальності?» На все це можна відповісти, медитуючи на Маха-Вак’ї.

Чотири Маха-Вак’ї

  • Праджнянам Брахма-Брахман (Остання Реальність) є вищою свідомістю.
  • Ахам Брахмасмі – Я Брахман (Вище Я)
  • Тат Твам Асі – це ти.
  • Аям Атма Брахма–Атман (Справжнє Я) є Брахманом (Останньою Реальністю).

Джнана Бхумікас: сім стадій джнана-йоги

Свамі Шівананда розкриває сім етапів, які йог проходить, вдосконалюючи свою практику Джнана-йоги. Це можна розглядати як карту-орієнтир для оцінки власного прогресу та навігації до досягнення вищого Я. На кожному етапі вам доведеться подолати виклики, щоб рухатися вперед і об’єднатися з вищою істинною сутністю.

  1. Субхечча (Бажання): Початковий етап, де вивчається санскритська література та відкривається істина. Прагнення відсутності прив’язаності до чуттєвих об’єктів.
  2. Вічарана (Філософське дослідження): Другий етап, який передбачає питання, спостереження та рефлексію над принципами недуалізму.
  3. Тануманасі (Тонкість розуму): Третій етап, коли ви розумієте всі необхідні знання. Розум стає “тонким, як нитка”, коли увага спрямована всередину.
  4. Саттвапатті (Досягнення світла): На четвертому етапі світ сприймається як сон, а карма починає розчинятися. На цьому етапі все у Всесвіті розглядається як єдине ціле.
  5. Асамсакті (Внутрішній відділ): На цій стадії ви стаєте безкорисливими та відстороненими, переживаючи глибокі стани блаженства. Різниця між станом неспання та сновидінням стає непомітним.
  6. Падартха Бхавана (Духовне бачення): На шостому етапі ви починаєте бачити істину і розуміти природу Брахмана, останньої реальності.
  7. Турія (Найвища Свобода): На останньому етапі ви досягаєте найвищого стану свободи та об’єднання з надсвідомістю, досягаючи стану Мокша — відданості та вільності від обмежень і циклів сансари.

Джнана-йога – це складний і важкий набір практик, які можна досліджувати та практикувати дуже глибоко.

Джнана-йога, шлях мудрості, відкриває перед практиком великий світ знань і розуміння. Ця школа йоги сприяє розвитку інтелектуальних та духовних здібностей, поглибленню самопізнання та досягненню єдності з Всесвітом через вивчення істини. Заснована на вивченні санскритських текстів та медитації, Джнана-йога викликає прагнення розкрити та розширити розумові горизонти. Вона надає можливість знайти відповіді на глибокі філософські запитання, розкрити природу світу та внутрішню сутність людини.

Ця школа йоги вимагає від практика великого зосередження, розумового розвитку та постійної саморефлексії. Пройдені етапи Джнана-йоги дарують глибоку мудрість, сприяють досягненню внутрішньої гармонії та допомагають розповсюдити світло розуміння в навколишньому світі.

Важливою єдністю Джнана-йоги є намагання до здобуття знань та спільне прагнення до духовного розвитку. Ця школа йоги відкриває двері до глибокого розуміння себе та всього, що нас оточує, і надає можливість розкрити істинний потенціал людського розуму та душі.

Намасте🙏

iHerb WW
iHerb WW